حاجتگاه

حاجتگاه

پورتال جامع اعمال عبادی و علوم الهیه
حاجتگاه

حاجتگاه

پورتال جامع اعمال عبادی و علوم الهیه

نماز جعفر طیار

نماز جعفر طیار

نماز جعفر طیار را می توان به شیوه شرح داده شده به جای آورد:  

نماز جعفر طیار به نام های نماز جعفر، نماز جعفر طیار، نماز موسی بن جعفر نیز شناخته می شود. فضیلت نماز جعفر را در بخشش گناهان، ازدواج و بخت گشایی، شفای بیمار، طلب حاجت و ... برشمرده اند. اگرچه اعمال این چنینی را می توان برای هر نوع حاجتی مورد استناد قرار داد. روایت شده است که بهترین زمان برای خواندن نماز جعفر در روز جمعه و به هنگام بالا آمدن خورشید است. اگرچه در هر یک از روزهای هفته نیز می توان آن را به جای آورد. نیت نماز جعفر طیار می تواند مانند نیت نماز صبح باشد.


طریقه به جا آوردن نماز جعفر طیّار


نماز جعفر طیار از دو نماز دو رکعتی که مجموعا چهار رکعت است تشکیل شده است. در هر رکعت بعد از خواندن سوره حمد، سوره ای دیگر مانند توحید خوانده می شود. پس از خواندن حمد و سوره، پانزده مرتبه عبارت «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الّا الله و الله اکبر» گفته شود. همین عبارت (تسبیح)، ده مرتبه در رکوع و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از رکوع و هم چنین ده مرتبه در سجده اول و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از سجده اول و ده مرتبه در سجده دوم و ده مرتبه بعد از سر بلند نمودن از سجده دوم گفته می شود (در نتیجه در هر رکعت، هفتاد و پنج مرتبه و در تمام چهار رکعت نماز، سیصد مرتبه تسبیح فوق گفته می شود).


چنانچه شخصی قصد خواندن نماز جعفر را داشته، ولی زمان کافی برای گفتن تمام سیصد مرتبه ذکر تسبیحات اربعه را ندارد، می تواند به هر مقدار که می تواند بخواند و مابقی را پس از پایان نماز، در هر حالتی و به امید ثواب بخواند و اگر اصلا زمان برای گفتن تسبیحات اربعه ندارد، می تواند دو نماز دو رکعتی به نیت جعفر بخواند و ذکرهای تسبیحات اربعه را بعد از نماز در حال راه رفتن و یا در محیط کار به امید ثواب بگوید و اگر باز هم از نظر زمان و فرصت در مضیقه است می تواند دو رکعت از نماز را به صورت کامل و شرایط ذکر شده خوانده و سپس در سر فرصت، دو رکعت باقی مانده را به جای آورد. توصیه ما این است که برای این نماز پرفضیلت وقت کافی گذاشته و آن را کامل به جای آورید و فقط در موقع ضرورت، طبق نکات بیان شده، انجام دهید.


نکات مربوط به نماز جعفر طیار


بهتر است در رکعت اول بعد از حمد، سوره زلزال و در رکعت دوم سوره عادیات و در رکعت سوم سوره نصر و در رکعت چهارم سوره توحید قرائت شود. مستحب است که در سجده دوم رکعت دوم، بعد از تسبیحات عبارت «یا من لبس العزّ و الوقار، یا من تعطّف بالمجد و تکرّم به، یا من لا ینبغی التّسبیح الّا له، یا من احصی کلّ شیء علمه، یا ذا النّعمه و الطّول، یا ذا المنّ و الفضل، یا ذالقدره و الکرم، اسئلک بمعاقد العزّ من عرشک و منتهی الرّحمه بکتابک و بأسمک الأعظم الأعلی و کلماتک التّامّات ان تصلّی علی محمّد و آل محمّد و افعل بی کذا و کذا» را گفته و در ادامه حاجتهایش را طلب کند. حاجت را می توان به هر زبان طلب کرد. پس از اتمام نماز، مستحب است دعایی را که شیخ طوسی و سید بن طاووس از مفضل بن عمر بیان کرده اند، خوانده شود.


مفضل می گوید: ابا عبدالله امام جعفر صادق ـ علیه السّلام ـ را دیدم نماز جعفر طیار را می خواند و دستهایش را بلند کرد و به این دعا خدا را خواند: «یا ربّ یا ربّ» تا نفس قطع شد، «یا ربّاه یا ربّاه» تا نفس قطع شد، «ربّ ربّ» تا نفس قطع شد، «یا الله یا الله» تا نفس قطع شد، «یا حیّ یا حیّ» تا نفس قطع شد، «یا رحیم یا رحیم» تا نفس قطع شد، «یا رحمان یا رحمان» هفت مرتبه، «یا ارحم الرّاحمین» هفت مرتبه. سپس گفت:


«اللّهمّ انّی افتتح القول بحمدک و انطق بالثّناء علیک و امجدک و لا غایه لمدحک و اثنی علیک و من یبلغ غایه ثنائک و امد مجدک و انّی لخلیقتک کنه معرفه مجدک و ایّ زمن لم تکن ممدوحاً بفضلک موصوفاً بمجدک عوّاداً علی المذنبین بحلمک تخلّف سکّان ارضک عن طاعتک و کنت علیهم عطوفاً بجودک جواداً بفضلک عوّاداً بکرمک یا لا اله الّا انت المنّان ذو الجلال و الإکرام».


سپس حضرت به من فرمود: «ای مفضل اگر حاجت مهمی داری این نماز را به جا آور و با این دعا (خدا را) بخوان و حاجتت را (از خدا) بخواه که خدا ان شاء الله برآورده می کند و به او اطمینان است».


نماز جعفر طیار را می توان به نیابت برای مردگان نیز به جای آورد و حتی می توان بدون نیابت، ثواب نماز را هدیه کرد. هدیه کردن ثواب هر نماز حتی نماز جعفر طیار به روح مردگان، علاوه بر افزایش درجات رفتگان، موجب افزایش اجر و ثواب برای خود انسان نیز می گردد، به گونه ای که هر چه هدیه شونده مقامش بالاتر باشد، ثواب هدیه کننده نیز بیشتر می شود. نماز جعفر طیار را می توان به عنوان نافله نمازهای روزانه نیز به جای آورد. در بزرگی و عظمت و ثواب نماز جعفر طیار به همین حدیث از پامبر بسنده می کنیم که فرمودند: کسی که نماز جعفر به جای آورد، اگر بر او مثل ریگ بیابان و کف دریا گناه باشد، خداوند او را می آمرزد. التماس دعا.


دستورالعمل بالا را می توان برای موارد مختلفی از جمله شفای بیمار، طلب حاجت، بخت گشایی و ازدواج، طلب ثروت، طلب روزی، درمان بیماری و ... به کار برد. آیت الله بهجت نیز نماز جعفر طیار را توصیه نمودند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد